A Korm. rendelet szerinti egyszerűsített NEA elszámolásról, és a szükséges teendőkről 

Tisztelt Kedvezményezett!

Ezúton értesítjük, hogy az egyes államháztartási szabályoknak a Bethlen Gábor Alapkezelő Nonprofit Zártkörűen Működő Részvénytársaság által kezelt költségvetési támogatásokra vonatkozó, veszélyhelyzet ideje alatt történő eltérő alkalmazásáról szóló 359/2023. (VII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) 2. §-a szerinti egyszerűsített elszámolási lehetőség a Nemzeti Együttműködési Alapból pályázat alapján nyújtott támogatások meghatározott Kedvezményezettjei részére is biztosított.
A Korm. rendelet 2. §-a szerinti egyszerűsített elszámolással azon Kedvezményezettek élhetnek – legkésőbb 2024. december 31-ig, ha a támogatói okirat ennél hosszabb határidőt nem állapít meg, akiknek a támogatása(i):
- a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. (a továbbiakban: Alapkezelő) által, 2019. január 1-je és 2022. december 31-e között, pályázati kiírás alapján nyújtott támogatás, azaz amely pályázat esetében a támogatói okirat aláírásának dátuma ebbe az időszakba esett;
- esetében a támogatói okiratban meghatározott támogatás összege legfeljebb 5.000.000,- Ft;
- az Alapkezelő által még nem lezárt támogatás (azaz, ha a Kedvezményezett korábban be is nyújtotta a pályázathoz kapcsolódóan a beszámolóját (szakmai beszámolót és pénzügyi elszámolást) az Alapkezelő részére, még nem kapott a támogatás lezárásáról szóló értesítést a NIR-en keresztül).
A Korm. rendelet 2. §-a szerinti egyszerűsített elszámolás során a Kedvezményezettnek a beszámoló részeként – a szakmai beszámoló (és annak mellékletei) benyújtása helyett – nyilatkozatot szükséges tennie a támogatásnak a támogatási cél szerinti, jogszerű és a támogatói okiratban meghatározottak szerinti felhasználásáról. A nyilatkozatnak egy eredeti, a Kedvezményezett képviseletére jogosult vagy az általa meghatalmazott személy által cégszerűen aláírt példányát postai úton szükséges beküldeni az Alapkezelő részére.
A Korm. rendelet 2. §-a szerinti egyszerűsített elszámolás során – a nyilatkozat mellett – a pénzügyi elszámolás részeként kizárólag a támogatott tevékenység megvalósításához kapcsolódó költségeket igazoló számviteli bizonylatokról készített összesítő (a továbbiakban: számlaösszesítő) eredeti, a Kedvezményezett képviseletére jogosult vagy az általa meghatalmazott személy által cégszerűen aláírt példányát kell az Alapkezelő részére postai úton megküldeni.
Ha már benyújtotta korábban a Kedvezményezett a beszámolót, illetve annak részeként a számlaösszesítő eredeti, a Kedvezményezett képviseletére jogosult vagy az általa meghatalmazott személy által cégszerűen aláírt példányát, akkor ebben az esetben csak a nyilatkozat egy eredeti, a Kedvezményezett képviseletére jogosult vagy az általa meghatalmazott személy által cégszerűen aláírt példányának beküldése szükséges postai úton az Alapkezelő részére.
A nyilatkozatot a „359_2023 Korm. rendelet 5. §-a szerinti nyilatkozat_NEA pályázatokhoz” elnevezésű dokumentum kitöltésével kell megtenni.
A nyilatkozat az Alapkezelő honlapján az alábbi linken érhető el:
359_2023 Korm. rendelet 5. §-a szerinti nyilatkozat_NEA pályázatokhoz (docx)
A Korm. rendelet 2. §-a szerinti egyszerűsített elszámolás során a beszámoló értékelése a nyilatkozat, valamint a számlaösszesítő alapján történik, bizonylatalapú ellenőrzésre csak az Alapkezelő által – véletlenszerű mintavétellel – kiválasztott pályázatok esetében kerül sor. Vagyis a nyilatkozat és a számlaösszesítő beküldésén túl, további dokumentumok, bizonylatok beküldése csak abban az esetben szükséges (amennyiben korábban nem kerültek benyújtásra a bizonylatok), ha az Alapkezelő erre vonatkozó értesítő levelet küld postai úton. (A NIR által benyújtásra kijelölt bizonylatokat nem kell beküldeni a beszámoló részeként.)
Felhívjuk szíves figyelmét továbbá, hogy amennyiben nem került még benyújtásra a beszámoló a NIR-ben, a NIR felületen a számviteli bizonylatok adatainak, tartalmának rögzítésére és költségvetési sorhoz történő hozzárendelésére a Korm. rendelet 2. §-a szerinti egyszerűsített elszámolás során is szükség van a számlaösszesítő legenerálásához, valamint a NIR-ben a szakmai beszámoló sablon minden kérdésére vonatkozóan a „nem releváns” szöveg beírása szükséges. Ennek hiányában a NIR nem engedi a beszámoló benyújtását.
Amennyiben korábban már benyújtásra került a beszámoló a NIR-ben, a Korm. rendelet 2. §-a szerinti egyszerűsített elszámolás során a NIR-ben további tennivalója nincsen a Kedvezményezettek.
Amennyiben élni kíván a Korm. rendelet 2. §-a szerinti egyszerűsített elszámolás lehetőségével kérjük szíves intézkedését annak érdekében, hogy az egyszerűsített beszámoló – a fentiekben meghatározottak szerint – benyújtásra kerüljön az Alapkezelő részére.
A Korm. rendelet szerinti egyszerűsített elszámolásról, a szükséges teendőkről az alábbi linken is tájékozódhat:
Amennyiben nem kíván élni a Korm. rendelet 2. §-a szerinti egyszerűsített elszámolás lehetőségével (és a beszámoló idáig nem került benyújtásra) kérjük szíves intézkedését, hogy a pályázathoz kapcsolódóan a szakmai beszámoló és a pénzügyi elszámolás a vonatkozó Elszámolási Útmutatóban előírtak szerint a NIR-ben, valamint a beszámolónak a papíralapon beküldendő dokumentumai postai úton is benyújtásra kerüljenek az Alapkezelő részére.
Az Alapkezelő levelezési címe:
Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt.
Támogatáselszámolási és monitoring igazgatóság
1253 Budapest, Pf. 36.
Kérjük, hogy a borítékra feltétlenül írja rá a pályázat azonosítószámát, valamint – amennyiben él az egyszerűsített elszámolás lehetőségével – az alábbi szöveget is: „359/2023. (VII. 31.) Korm. rendelet szerinti elszámolás”.
Felhívjuk szíves figyelmét továbbá, hogy az elszámolt költségeket alátámasztó számviteli bizonylatokat, dokumentumokat a beszámoló Alapkezelő általi elfogadásától számított 10 évig köteles a Kedvezményezett megőrizni. A költségeket alátámasztó bizonylatok, dokumentumok körét – az egyszerűsített elszámolás esetében is – az adott pályázatra vonatkozó Elszámolási Útmutató tartalmazza részletesen.
A költségek felmerülését igazoló, eredeti számviteli bizonylatokat – abban az esetben is, ha az (egyszerűsített) elszámoláshoz nem kell mellékelni – a Kedvezményezett köteles záradékkal ellátni, amelyben jeleznie kell, hogy a számviteli bizonylaton szereplő összegből mekkora összeget számolt el a pályázati azonosító számmal hivatkozott támogatói okirat alapján. (A záradékolás részletes szabályait a vonatkozó Elszámolási útmutató tartalmazza.)
Amennyiben a támogatási összeg 100%-ával nem tud a hatályos költségterv szerint elszámolni, akkor a fel nem használt támogatás összegét a Kedvezményezett köteles visszautalni az Alapkezelő 10032000-00294896-500000263 számú fizetési számlájára, Közlemény rovatban megjelölve a pályázat azonosítószámát. Kedvezményezett az átutalással egyidejűleg köteles az Alapkezelő részére megküldeni a fel nem használt támogatás visszautalását igazoló banki kivonat hitelesített másolatát, valamint a Fel nem használt támogatásról szóló nyilatkozat (lemondó nyilatkozat) Kedvezményezett képviseletére jogosult személy(ek) által cégszerűen aláírt eredeti példányát. A fel nem használt támogatási összeg (lemondás) rögzítése a NIR-ben is szükséges.
A fel nem használt támogatásról szóló nyilatkozat (lemondó nyilatkozat) sablon az Alapkezelő honlapján az alábbi linken elérhető:
Felhívjuk figyelmét, hogy amennyiben a beszámoló nem kerül benyújtásra, illetve amennyiben az – a hiánypótlási felhívást követően sem – felel meg az egyes államháztartási szabályoknak a Bethlen Gábor Alapkezelő Nonprofit Zártkörűen Működő Részvénytársaság által kezelt költségvetési támogatásokra vonatkozó, veszélyhelyzet ideje alatt történő eltérő alkalmazásáról szóló 359/2023. (VII. 31.) Korm. rendeletben és/vagy a pályázatra vonatkozó Elszámolási Útmutatóban és az Általános Szerződési Feltételekben (ÁSZF) foglalt követelményeknek, akkor az Alapkezelő az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 96. §-ában meghatározottak alapján jogosult a támogatási szerződéstől elállni, azt felmondani, támogatói okirat alkalmazása esetén a támogatás visszavonásáról rendelkezni, továbbá a Kedvezményezett köteles a támogatást vagy annak az Alapkezelő által meghatározott részét visszafizetni.
Amennyiben pályázatával kapcsolatban kérdése van, a pályázati azonosító feltüntetésével forduljon ügyfélszolgálatunkhoz a nea.elszamolasok@bgazrt.hu e-mail címen vagy a +36 1 795 7999-es ügyfélszolgálati telefonszámon hétfőn délután 14-től 16 óráig vagy szerdán délelőtt 9-től 11 óráig.
Amennyiben a pályázata esetében a beszámoló benyújtásának határideje lejárt és idáig nem teljesítette az elszámolási kötelezettségét kérjük, hogy beszámolóját szíveskedjen benyújtani az Alapkezelő részére. Egyúttal javasoljuk, hogy éljen a Korm. rendelet által biztosított egyszerűsített elszámolási lehetőséggel.
Amennyiben a pályázata esetében korábban már benyújtásra került a beszámoló (szakmai beszámoló és pénzügyi elszámolás) és a pályázat még nem került lezárásra javasoljuk, hogy éljen a Korm. rendelet által biztosított egyszerűsített elszámolási lehetőséggel.
Együttműködését köszönjük.
Üdvözlettel:
Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt.