A számlát kiállító civil szervezeteknek (is) kötelező adatot szolgáltatnia a NAV felé!
FONTOS DÁTUM
- július 1.
A számlát kiállító civil szervezeteknek (is) kötelező adatot szolgáltatnia a NAV felé!
Július 1-től minden civil szervezetnek, amelyik számlát állít ki egy másik belföldi adószámmal rendelkező szervezetnek, cégnek, intézménynek, egyéni vállalkozónak, vagy adószámmal rendelkező magánszemélynek kötelező adatot szolgáltatnia a NAV felé.
Az adatszolgáltatás a számla kötelező tartalmi elemeinek továbbítását jelenti.
Az adatszolgáltatás akkor is kötelező, ha számla nem tartalmaz áfát.
Az adatszolgáltatásnak kétféleképpen lehet eleget tenni:
- Ha a szervezet meg kívánja tartani a kézi számlázást:
Tehát, változatlanul számlatömböt használ majd, akkor a kötelező adatokat a számlakiállítását követő 4 napon belül rögzíteni kell a NAV Online Számla rendszerébe.
(Ha az áfa összege meghaladja az 500.000 Ft-ot az adatszolgáltatási ez a határidő még rövidebb, gyakorlatilag egy nap.)
- Ha a szervezet (eddig nem tette meg) átáll az elektronikus számlázásra.
Ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy egy olyan számlázó programot vagy applikációt kezd el használni, ami a kiállított számlákat automatikusan megküldi az Adóhatóságnak.
Számos ingyenes, az automatikus adattovábbításra képes számlázó program, illetve alkalmazás is létezik. Többek között a NAV is kínál ilyen programot, amely elérhető a https://szamlazo.nav.gov.hu/ címen, illetve mobil applikációt is fejlesztettek, amelynek részleteiről itt lehet olvasni:
https://www.nav.gov.hu/nav/ado/afa/Mobilapplikacion_is_e20200605.html
Az adatszolgáltatási kötelezettségnek teljesítéséhez a szervezetet mindenképp regisztrálni kell a NAV Online Számla rendszerébe https://onlineszamla.nav.gov.hu/.
A regisztrációra szükség van akkor is, ha számlatömböt használ a szervezet és akkor is, ha számlázó programot, alkalmazást vesz igénybe.
A regisztrációhoz szükséges, hogy a szervezet törvényes képviselője vagy állandó meghatalmazottja rendelkezzen ügyfélkapu hozzáféréssel!
E nélkül a bejelentkezési folyamatot elindítani sem lehet.
A szervezet képviselője helyett az állandó meghatalmazott adataival is lehet regisztrálni a NAV rendszerébe.
De a szervezet nevében csak olyan állandó meghatalmazott járhat el, akit a szervezet előzetesen bejelent (vagy már korábban bejelentett) a NAV felé ( https://nav.gov.hu/nav/letoltesek/nyomtatvanykitolto_programok/nyomtatvanykitolto_programok_nav/adatbejelentok_adatmodositok/NAV_egyke.html EGYKE nyomtatványon, vagy ennek bevezetése előtt a T180-as nyomtatványon).
Az állandó meghatalmazott bejelentéséhez azonban nem elegendő a törvényes képviselő ügyfélkapu hozzáférése. A szervezet csak a cégkapu hozzáféréssel tud állandó meghatalmazottat bejelenteni a NAV felé.
Nincs konkrét határidő megszabva, hogy meddig kell bejelentkeznie egy szervezetnek a NAV rendszerébe. Gyakorlatilag legkésőbb addig kell regisztrálni a szervezetet, ameddig július 1-jét követően az első számláját kiállítja.
Az adatszolgáltatási kötelezettség a számlákra vonatkozik. Nem kell rögzíteni a megrendelés, szállítás, teljesítés egyéb dokumentumait. Nem kell továbbítani a nyugták adatait sem. Egyelőre csak az adószámmal rendelkező gazdálkodók közötti ügyletekben keletkezett számlák adataira vonatkozik a kötelezettség, de 2021. január 1-től minden számlára kiterjed majd.
Az adatszolgáltatás elmulasztása, vagy hibás teljesítése komoly bírságot vonhat maga után, számlaként akár 500 ezer forint, büntetést is kaphat a szervezet. Ezért mindenképp fontos tájékozódni a NAV már említett oldalán: https://onlineszamla.nav.gov.hu/