FONTOS DÁTUM

  1. július 1.

A számlát kiállító civil szervezeteknek (is) kötelező adatot szolgáltatnia a NAV felé!

Július 1-től minden civil szervezetnek, amelyik számlát állít ki egy másik belföldi adószámmal rendelkező szervezetnek, cégnek, intézménynek, egyéni vállalkozónak, vagy adószámmal rendelkező magánszemélynek kötelező adatot szolgáltatnia a NAV felé.

Az adatszolgáltatás a számla kötelező tartalmi elemeinek továbbítását jelenti.

Az adatszolgáltatás akkor is kötelező, ha számla nem tartalmaz áfát.

Az adatszolgáltatásnak kétféleképpen lehet eleget tenni:

  1. Ha a szervezet meg kívánja tartani a kézi számlázást:

Tehát, változatlanul számlatömböt használ majd, akkor a kötelező adatokat a számlakiállítását követő 4 napon belül rögzíteni kell a NAV Online Számla rendszerébe.

(Ha az áfa összege meghaladja az 500.000 Ft-ot az adatszolgáltatási ez a határidő még rövidebb, gyakorlatilag egy nap.)

  1. Ha a szervezet (eddig nem tette meg) átáll az elektronikus számlázásra.

Ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy egy olyan számlázó programot vagy applikációt kezd el használni, ami a kiállított számlákat automatikusan megküldi az Adóhatóságnak.

Számos ingyenes, az automatikus adattovábbításra képes számlázó program, illetve alkalmazás is létezik. Többek között a NAV is kínál ilyen programot, amely elérhető a https://szamlazo.nav.gov.hu/ címen, illetve mobil applikációt is fejlesztettek, amelynek részleteiről itt lehet olvasni:

https://www.nav.gov.hu/nav/ado/afa/Mobilapplikacion_is_e20200605.html

Az adatszolgáltatási kötelezettségnek teljesítéséhez a szervezetet mindenképp regisztrálni kell a NAV Online Számla rendszerébe https://onlineszamla.nav.gov.hu/.

A regisztrációra szükség van akkor is, ha számlatömböt használ a szervezet és akkor is, ha számlázó programot, alkalmazást vesz igénybe.

A regisztrációhoz szükséges, hogy a szervezet törvényes képviselője vagy állandó meghatalmazottja rendelkezzen ügyfélkapu hozzáféréssel!

 E nélkül a bejelentkezési folyamatot elindítani sem lehet.

A szervezet képviselője helyett az állandó meghatalmazott adataival is lehet regisztrálni a NAV rendszerébe.

De a szervezet nevében csak olyan állandó meghatalmazott járhat el, akit a szervezet előzetesen bejelent (vagy már korábban bejelentett) a NAV felé ( https://nav.gov.hu/nav/letoltesek/nyomtatvanykitolto_programok/nyomtatvanykitolto_programok_nav/adatbejelentok_adatmodositok/NAV_egyke.html EGYKE nyomtatványon, vagy ennek bevezetése előtt a T180-as nyomtatványon).

Az állandó meghatalmazott bejelentéséhez azonban nem elegendő a törvényes képviselő ügyfélkapu hozzáférése. A szervezet csak a cégkapu hozzáféréssel tud állandó meghatalmazottat bejelenteni a NAV felé.

Nincs konkrét határidő megszabva, hogy meddig kell bejelentkeznie egy szervezetnek a NAV rendszerébe. Gyakorlatilag legkésőbb addig kell regisztrálni a szervezetet, ameddig július 1-jét követően az első számláját kiállítja.

Az adatszolgáltatási kötelezettség a számlákra vonatkozik. Nem kell rögzíteni a megrendelés, szállítás, teljesítés egyéb dokumentumait. Nem kell továbbítani a nyugták adatait sem. Egyelőre csak az adószámmal rendelkező gazdálkodók közötti ügyletekben keletkezett számlák adataira vonatkozik a kötelezettség, de 2021. január 1-től minden számlára kiterjed majd.

Az adatszolgáltatás elmulasztása, vagy hibás teljesítése komoly bírságot vonhat maga után, számlaként akár 500 ezer forint, büntetést is kaphat a szervezet. Ezért mindenképp fontos tájékozódni a NAV már említett oldalán: https://onlineszamla.nav.gov.hu/