Az SZJA 1% gyűjtés megkezdése előtti feltételek és teendők

RÖVIDEN:

FONTOS INFORMÁCIÓ:

A korábbi években regisztráltak esetén sem elegendő az, hogy a szervezet szerepel az adott rendelkező évre az SZJA 1%-os kedvezményezettek listáján!

Kizárólag az alábbi, – a személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény (Szftv.) 4.§ (1) bekezdésében megfogalmazott – körülmények folyamatos és együttes fennállása esetén jogosult az SZJA1% fogadására a civil szervezet:

  • a civil szervezet formája: egyesület (kivéve párt, biztosító egyesület, munkaadói és munkavállalói érdekképviselet) vagy alapítvány, közalapítvány, melyet
  • a bíróság legalább a rendelkező nyilatkozat évét megelőző két évvel nyilvántartásba vett,
  • székhelye belföldön található,
  • közhasznú tevékenységet végez (függetlenül attól, hogy rendelkezik-e a bíróságon bejegyzett közhasznú jogállással) és
  • közvetlen politikai tevékenységet nem folytat.

Az SZJA 1% gyűjtés megkezdése előtti feltételek és teendők

BŐVEBBEN:

  1. Alapfeltételek
  • A szervezet létrejöttekor még nem jogosult 1% fogadására, meghatározott időnek kell eltelnie. Akkor jön el a lehetőség, ha bírósági nyilvántartásba vételük a rendelkezés évét megelőző első napja előtt legalább  két évvel korábban megtörtént. 
    Konkrétan, a következő 1%-os időszakban, 2024-ben ez a legkésőbb 2021. december 31-én bejegyzett szervezetekre vonatkozik majd.
  • Belföldi székhelyűnek kell lennie
  1. A létesítő okirat áttekintése, szükség esetén módosítása

Egyesületek estében az alapszabályt, alapítványoknál az alapító okiratot kell megvizsgálni és szükség esetén módosítani ahhoz, hogy megfeleljenek az 1996. évi CXXVI. törvény által előírt feltételeknek:

  1. A jogosult szervezetek létesítő okiratukban kinyilvánítják, hogy közhasznú tevékenységet folytatnak(közhasznú tevékenység minden olyan tevékenység, amely közfeladat teljesítését közvetlenül vagy közvetve szolgálja, ezzel hozzájárulva a társadalom és az egyén közös szükségleteinek kielégítéséhez)

    Sportcélú szervezetnél értelemszerűen a sporttörvényre ( évi I. tv. a sportról), annak valamely paragrafusára érdemes hivatkozni; a VII. fejezet (49-55. §) részletezi a meghatározott állami és helyi önkormányzati közfeladatokat.

    A közhasznú tevékenységet nem szabad összetéveszteni a közhasznú jogállással. De ezt itt nem szükséges, ezért ezzel most nem foglalkozunk.
  2. Az egyesületek, alapítványok és közalapítványok akkor lehetnek kedvezményezettek, ha a létesítő okiratuk szerint közvetlen politikai tevékenységet nem folytatnak, szervezetük pártoktól független és azoknak anyagi támogatást nem nyújtanak.

    (A Civil tv. 2.§ 22. pontja szerint közvetlen politikai tevékenység a jelöltállítás az országgyűlési képviselői választáson, a megyei, fővárosi önkormányzat képviselő-testületébe, a jelölés az Európai Parlament tagjának, a jelöltállítás a megyei jogú város képviselő-testületébe, valamint a polgármester jelölése.
    Nem közvetlen politikai tevékenység a külön törvényben meghatározott nemzetiségi szervezet általi jelöltállítás a helyi, illetve nemzetiségi önkormányzati képviselői választáson, valamint a polgármester jelölése)

    A legegyszerűbb, ha a Civil törvényből ( évi CLXXV. törvény) idemásoljuk a megfelelő passzust: az Egyesület/Alapítvány közvetlen politikai tevékenységet nem folytat, pártoktól független és azoknak anyagi támogatást nem nyújt.

    Természetesen ennek ezt követően meg is kell felelni, ha meg akarjuk tartani az 1%-os jogosultságunkat.

    Ha az eredeti alapító okirat a fenti elemeket nem tartalmazza, módosítani szükséges. A fentiekkel módosított (egyesület esetében a közgyűlés által is elfogadott) létesítő okiratot ezután be kell küldeni elfogadásra a bejegyző törvényszékhez. Célszerű elektronikusan, az Ügyfélkapun keresztül, de természetesen a hagyományos postai út is megfelelő.

    Mivel a közgyűlés összehívása és a végzés kézhezvétele között hetek telnek el, az 1% gyűjtéséről érdemes időben dönteni és a közgyűlést összehívni.

    Miután megérkezett az elfogadó végzés, jöhet a következő lépés.

III. Regisztráció a NAV adatbázisába

kizárólag szept. 1. és 30. között megejthető regisztráció (a változásbejegyzési eljárástól eltérően) csak elektronikusan történhet, a megfelelő EGYREG adatlapon.

Az adatlap kitöltése nagyon egyszerű, az alapadatok (szervezet neve, adószáma és bankszámlaszáma) megadásán túl be kell ikszelni a megfelelő nyilatkozatot, és csatolni a létesítő okirat hiteles elektronikus másolatát. (Utóbbi postán ill. személyesen is benyújtható.)

Ha megérkezett a visszaigazolás az adatlap elfogadásáról, elkezdheti tervezni a szervezet a következő évi 1%-os kampánya kommunikációját.

bővebben és forrás